cover naaien & stikken

Naaien & stikken boekrecensie

Naaien & Stikken is het boek dat hoort bij het Britse tv-programma The Great British Sewing Bee. Tot mijn schaamte moet ik zeggen dat ik dit programma nooit heb gezien. En dat terwijl ik toch alles wat betreft diy, naaien, haken en breien in de gaten hou. Maar een tv-programma volgen lukt me nu eenmaal niet. Ik vergeet hoelaat het erop is, op de avond zelf ben ik met iets heel anders bezig en dan heb ik het alweer gemist. Helaas was the Sewing Bee in Nederland niet terug te zien op de Britse Uitzending Gemist. Maar goed, ook zonder het programma gezien te hebben, kan ik het boek prima gebruiken.

In Naaien & Stikken vind je alle informatie om als beginnende naaister iets moois te maken. Stap-voor-stap leer je niet alleen alle basistechnieken, maar ook patronen lezen, welke materialen je nodig hebt en welke stof je voor welk project gebruikt. Erg handig! In het boek staan vooral naaiprojecten voor kleding, maar ook woonaccessoires komen aan bod.

De vintage/retro stijl van het boek vind ik erg leuk. De fotografie is mooi en de patronen zijn modern, maar wel met een retro knipoog. Bij alle projecten staat een duidelijke uitleg mét plaatjes. Ik vind zelf uitleg in alleen tekst altijd erg lastig, dus die plaatjes zijn erg handig.

Mijn 4 favorieten:

vloerkussen

1. Vloerkussen

Hoe mooi en handig is dit vloerkussen. Als je te weinig zitplek hebt met een feestje, als er kinderen op bezoek zijn of als je zelf zin hebt om lekker op de grond te ploffen (tijdens een telefoongesprek, ja hoor waarom niet :)). In de praktijk zou dit kussen vooral door de kat gebruikt worden, vrees ik. Maar dat is niet erg, als het kussen te harig wordt, naai je gewoon een nieuwe hoes.

kort jurkje

2. Kort jurkje

Deze stof vind ik alvast fantastisch en dit model jurkje is ook altijd goed. Ik zou dat haar van het fotomodel er ook wel bij willen hebben, maar dat terzijde. Deze jurk wil ik echt graag maken. Hij is perfect voor de zomer. Qua moeilijkheidsgraad moet ik dit zeker kunnen, nu nog ergens de tijd vandaan halen.

gordijnen

3. Gordijnen

Gordijnen zou je mijn tijdelijke obsessie kunnen noemen. Als ik bij vrienden ben, of in winkels, cafés of restaurants, overal kijk ik wat voor raambedekking ze hebben. Gordijnen, jaloezieën, rolgordijnen. Met ringen, plooien, rails of roedes. Op de benedenverdieping in ons nieuwe huis hebben we namelijk 6 ramen die gordijnen moeten krijgen. En ik heb nog geen idee wat ik wil. Met deze uitleg is er weer een mogelijkheid bijgekomen: zelf maken. En het ziet er nog eenvoudig uit ook.

Overgooier

4. Overgooier

Stiekem wil ik heel graag een overgooier. Het lijkt me heerlijk om in de winter een lekker warme overgooier over een mooi bloesje te dragen. Met dikke maillots eronder. Ja, ik weet dat het lente is. Nu  zou ik mijn overgooier niet zo snel in zo’n geblokte stof maken, dat maakt het wel heel tuttig, maar in een stoere effen stof, moet dit toch wel erg tof worden.

Al met al is Naaien & Stikken een erg fijn boek met mooie naaiprojecten. Een aantal zijn zeker geschikt voor beginners, voor andere heb je wat meer naai-ervaring nodig. Ik ga er zeker een jurkje uit maken.

Info

Naaien & Stikken, Tessa Evelegh
Uitgeverij Tirion