DSCF8603

Haken voor een goed humeur

Elke breier of haker weet het natuurlijk al: van haken en breien word je rustig. Het ‘insteken, omslaan, doorhalen, af laten glijden’ werkt meditatief. Je richt je op die ene taak, vergeet de rest een beetje en je kunt je gedachten loslaten en ‘af laten glijden’.

Het leuke is dat dit nu ook wetenschappelijk bewezen is. Er zijn zelfs gevallen bekend van mensen die door haken en breien uit een depressie kwamen. Of over hun posttraumatische stressstoornis. Nu zijn dit de wat extremere gevallen, maar dat haken en breien rustgevend, gelukkig makend werkt en de hersenen beschermd tegen ouderdom, staat vast.

Haken als rustpunt

Dat haken goed is voor het humeur merkt ook Claire Boeter, blogger op hakenenmeer.blogspot.com en auteur van een haakboek. ‘Mijn humeur kan veranderen door het haken, maar vaak merk ik dat pas achteraf. Vooral wanneer ik start met een nieuw ontwerp kan ik mij daar volledig in verliezen en raakt mijn chagrijnige bui op de achtergrond. Erg fijn, maar ik zet het eigenlijk nooit bewust in.’

‘Haken is voor mij een rustpunt’, vertelt Maartje Beijer, blogger op sillyoldsuitcase.blogspot.com en Etsy-verkoper. ‘Even mijn hoofd leegmaken door met mijn handen steeds dezelfde beweging te maken. Het maakt me blij!’

Ontspannend en frustrerend

elianeroestVoor Eliane Roest, blogger op roesthaakt.nl en Etsy-verkoper, kan haken zowel ontspannend als frustrerend werken.’ Ik raak ontspannen als ik gedachteloos meters kan maken aan een nieuw haakproject, of als ik iets maak waar ik niet bij na hoef te denken. Ik kan extreem blij worden van de reactie van mensen op de dingen die ik maak. Soms kan ik ook chagrijnig worden als ik niet uit een nieuw patroon kom. Ik ben er dan ook strenger in geworden voor mijzelf. Als het niet lukt, stop ik ermee. Het moet vooral leuk zijn.’

Meditatie

Haken en breien wordt vergeleken met meditatie. Je komt in een flow: je bent zo bezig met je activiteit dat je de rest vergeet. De rest doet er even niet toe. Je hersenen kunnen namelijk maar een paar dingen tegelijk. En als je erg druk bent met iets maken, dan kunnen je hersenen even niet bezig zijn met andere dingen.

‘Tijdens het haken denk ik aan verschillende dingen’, vertelt Claire Boeter. ‘In eerste instantie denk ik aan wat ik maak, let ik op het patroon en kijk ik naar het resultaat. Maar gaandeweg denk ik vaak aan wat er nog meer mogelijk is: nieuwe creaties, nieuwe kleuren en nieuwe patronen. Ik denk nooit aan gesprekken of dingen die gebeuren moeten, dat stopt en ik ga over in het creëren.’

Te onrustig om te haken

Toch werkt haken niet altijd, zo merkt Maartje Beijer. ‘Hoewel ik breien en haken erg ontspannend vind en het me een goed gevoel geeft, zal ik niet altijd gaan haken of breien als ik mij onrustig voel. Héél soms komt het voor dat ik juist te onrustig ben om te haken. Dan kan ik beter iets anders gaan doen zoals wandelen of stofzuigen.’

Ook Eliane Roest gebruikt haken niet om zich beter te voelen. ‘Liever trek ik een goede fles wijn open met een goed gesprek erbij. Dan kan ik mezelf daarna in slaap haken.’

Haken en breien kan ook een weerspiegeling zijn van je leven. Als sommige dingen in je leven niet lukken, maar het lukt je wel om een trui te breien, dan geeft dat je het gevoel dat je wel invloed hebt op dingen en dat dingen je wel lukken. Goed voor je zelfvertrouwen dus.

Workshop breien tegen burn out

DSCF8618Daarom geeft Saskia de Feijter, eigenaar van garenshop en breicafé Ja, Wol in Rotterdam, geregeld workshops ‘Knit your burn out’. Leren hoe je fouten oplost, zodat je met zelfvertrouwen kan werken.

‘Knit your burn out is een beginnercursus breien zonder de scherpe kantjes. Het is wel een workshop met een knipoog, want ik ben natuurlijk geen therapeut’, vertelt Saskia.

‘Leren breien is niet makkelijk, dus haal ik tijdens deze workshop nog wat extra hobbels uit de weg. De cursisten gebruiken wat dikkere naalden, zodat ze sneller resultaat zien. Dat werkt motiverend. Bovendien maken we een sjaal in de breedte in plaats van de lengte, waardoor je heel veel steken opzet en minder vaak hoeft te keren. Daardoor heb je vrij snel een sjaal klaar, als je wat langer doorgaat heb je een omslagdoek en als je nog langer doorgaat heb je een dekentje. Je kunt dus stoppen wanneer je wilt en je hebt altijd iets waar je iets mee kunt. Ook kies ik voor de knit your burn out workshop voor een garen dat langzaam van kleur verloopt. Op die manier word je geprikkeld: ‘He, nu wordt ‘ie roze!’. Het is de bedoeling dat je in een flow komt waardoor je zo lekker bezig bent dat je niet meer weet waarmee je bezig bent.’

Saskia heeft nog geen nieuwe data voor de workshop op haar website staan, maar je kunt contact opnemen als je interesse hebt.

Bron:

http://edition.cnn.com/2014/03/25/health/brain-crafting-benefits/

 



trefwoorden: , ,
 
 
 
 

Reacties



 

 

4 Reacties op “Haken voor een goed humeur”

  1. Ama says:

    Wat een leuk stukje. Ik wist het natuurlijk al! ;)
    Haken/breien is ook goed tegen “wachtkamerstress”. Als bij de huisarts of tandarts het allemaal uitloopt zie ik anderen draaien, tijdschrift oppakken en weer teruggooien omdat ze het al kennen… En ik brei rustig door…

  2. Annelies Vermeulen says:

    Dat is inderdaad ook een hele goeie!

  3. esther says:

    Heel tof ik vind het spijtig dat er in België zo weinig brei en haak café zijn in mijn buurt is er geen toch fijn via blogs alles met iedereen te kunnen delen heel fijn
    Groetjes esther

  4. Mimi says:

    Wat een bullshit, ik wordt er alleen maar chagerijniger en depresiever.