Charlotte Meindersma

Interview Charlotte Meindersma – Wetboek voor bloggers

Juriste Charlotte Meindersma schreef het Wetboek voor Bloggers. Een boek vol interessante informatie over bijvoorbeeld auteursrecht dat ik met veel plezier heb gelezen. Charlotte schreef een boek waarin ze de regels begrijpelijk uitlegt. Het is een naslagwerk waardoor ik bijna zin krijg om de regels zo goed mogelijk na te leven. En dat wil wat zeggen, want ik hou niet zo van regeltjes. Charlotte was zo aardig om nog wat vragen te beantwoorden.

Je schreef het Wetboek voor Bloggers. Waarom schrijf je speciaal voor bloggers? Hoe ben je daarin verzeild geraakt?

Hoe ik er in verzeild ben geraakt, weet ik niet precies. Ik denk gewoon door mijn interesse in online. Dus ook wat daar gebeurt. Steeds meer ondernemers gaan ook bloggen. Ik denk dat er gewoon al eens een vraag op mij af is gekomen via twitter en ik vervolgens bedacht dat ik wel meer voor die doelgroep uit kon gaan leggen op mijn eigen blog.

Het idee voor het boek kwam iets later. Ik merkte dat veel bloggers de regels niet kenden, en ook niet goed zelf op zoek gingen naar de informatie. De informatie was er vaak al wel, maar het is natuurlijk niet iets leuks of gezelligs. De kennis op dit gebied wordt daarom door de meeste bloggers niet bijgehouden. Dat kan ik best begrijpen. Maar ik vond het ook zonde dat ze niet via Google de informatie op gingen sporen of dat ze bij bekenden bronnen gingen zoeken of daar al goede informatie te vinden was. Boeken zijn populair onder bloggers. Twee vliegen in een klap, dacht ik. Het boek zorgt voor alle kennis en informatie die ze nodig hebben en het is nog gebundeld ook. Wil je iets weten, dan zoek je het gewoon op in dit boek.

In je juridische werk, richt je je daarbij ook op bloggers?

In mijn juridische werk houd ik mij bezig met informatierecht. Van auteursrecht tot privacy en vrijheid van meningsuiting, maar ook reclamerecht en webwinkelrecht bijvoorbeeld. Bloggers hebben veel te maken met zaken als auteursrecht en vrijheid van meningsuiting. Ze zijn vaak een soort nieuwe journalisten of columnisten, maar de praktijk weet daar nog niet altijd goed mee om te gaan. Ik adviseer bloggers dus veel over alle rechtsgebieden waar ze mee te maken krijgen. In de meeste gevallen moet ik een auteursrechtelijk probleem voor ze oplossen of moeten er zaken geregeld of opgelost worden in de samenwerking met een andere partij of een adverteerder. Soms vooraf, maar meestal pas achteraf als het is misgegaan.

wetboekvoorbloggers

Wat zou ik als blogger juridisch in elk geval geregeld moeten hebben?

Wat je als blogger in elk geval juridisch goed geregeld moet hebben, zijn de zaken waar je het meeste risico mee loopt. Je moet namelijk aan veel regels voldoen, maar als je prioriteiten moet stellen zijn een aantal zaken het meest belangrijk. Allereerst het auteursrecht. Let goed op dat je niet zomaar beelden van anderen gebruikt. Afbeeldingen gebruiken met naamsvermelding of een bron erbij is nog niet voldoende. Zelfs als je de maker niet zo makkelijk kunt vinden. Veel fotografen hechten veel waarde aan hun auteursrecht en vinden het vervelend als een blogger hun werk gratis denkt te kunnen gebruiken. De schade kan hoog oplopen en een fotograaf schrikt er niet voor terug om dat op een blogger te verhalen. Dat kan zomaar rond de €1000 liggen. Als je gaat samenwerken met anderen, let er dan op dat je goede afspraken maakt. Als iets niet goed voelt: niet doen! Als iemand zegt: dat komt wel goed, regel het dan juist nu goed. Als jullie er nu niet uit kunnen komen, waarom zou dat op een later tijdstip dan wel lukken?

Wat is het grootste juridische misverstand onder bloggers?

Het grootste misverstand onder bloggers is denk ik dat het idee leeft dat het internet vrij is en je maar alles mag doen en laten wat je wil. De regels die offline gelden, gelden online ook. Offline ga je toch ook niet allemaal foto’s kopiëren en uitdelen aan duizenden mensen? Een ander groot misverstand is dat wanneer je werk van een ander niet-commercieel gebruikt of er niet in directe zin iets aan verdient, dat je het dan zonder toestemming mag gebruiken.

Welke tips zou je bloggers willen geven?

Wees jezelf. Hoe meer je bij jezelf blijft, hoe groter de kans dat je origineel bent. Dat heeft twee voordelen: je komt minder snel juridisch in de problemen én je hebt unieke content waardoor lezers het leuker zullen vinden om jou te volgen. Waarom zouden ze immers twee bloggers volgen die bijna hetzelfde schrijven?
Nog een tip van praktische aard: als je zelf geen foto’s of afbeeldingen voor bij je blog kunt of wil maken, zorg dan dat je afbeeldingen zoekt bij betrouwbare bronnen en haal ze niet bij Google vandaan.

 Foto Charlotte: Arnold Reyneveld



trefwoorden: ,
 
 
 
 

Reacties